Site Loader

Recuperarea creanțelor este un proces laborios, care începe încă de la negocierea clauzelor contractuale. Ca antreprenor sau manager, focusul principal la semnarea unui contract îl reprezintă obiectul acestuia, precum și termenii logistici ori financiari ai derulării viitoarei relații contractuale – puțini dintre cei care încheie un business sau o nouă relație client-furnizor se gândesc, la începutul unei relații, că aceasta urmează să aibă momente de cumpănă sau situații ce se pot transforma ulterior în litigii.

Ochiul format al unui jurist cu experiență comercială, dar și formația sa profesională, cu tentă pesimistă, va gândi în avans posibile situații litigioase și își va proteja clientul prin propunerea și inserarea unor clauze acoperitoare pentru aceste situații, clauze pe care ulterior le poate transforma în avantaje.

După cum spuneam, recuperarea creanțelor începe la momentul semnării contractului, printr-o pregătire atentă a terenului – precizarea clară a unor termeni (momentul facturării, modul transmiterii facturii și acceptanța acesteia, momentul începerii datei scadente), dar și a unor proceduri logistice (acceptarea unor persoane ca responsabile de primirea documentelor, mențiuni referitoare la transferul proprietății, date clare în ceea ce privește corespondența comercială). O simplă omisiune în procedură poate transforma un litigiu simplu într-unul complicat, o procedură legală având costuri reduse, într-un litigiu costisitor ca valoare și durată.

Chiar și cea mai simplă tranzacție comercială are nevoie la baza de un contract corect întocmit. Bunurile sau serviciile tranzacționate au nevoie de garanție, între profesioniști protecția legală în acest sens fiind redusă, legea contractuală fiind cea care primează. Și în acest caz putem vorbi de cele mai multe ori de o creanță, având în vedere faptul că orice bun sau serviciu se transpune pecuniar în valoarea sa, iar recuperarea dreptului în cazul unor vicii poate fi evaluabil.

Activitatea de recuperare a creanțelor este un proces a cărei durată poate fi scurtă sau extrem de lungă, în funcție de modalitatea de emitere și comunicare a documentelor, transparența procedurilor aplicate, de protecția contractuală a creditorului, de existența elementelor de identificare a creanței, de puterea de convingere a celui care execută procedurile de recuperare, de corespondența comercială purtată și nu în ultimul rând de solvabilitatea debitorului.

Durata procesului de recuperare este esențială și pentru faptul că timpul costă bani – o creanță recuperată are o valoare cu atât mai mare cu cât este recuperată mai rapid, având în vedere faptul că fiecare manevră – corespondența, apelurile, timpul de așteptare – reprezintă un cost, chiar dacă nu este cuantificabil și determinabil, precum este costul de executare silită, de exemplu. Tocmai pentru a evita aceste costuri, prevenția în cazul relațiilor contractuale efectuată prin intermediul specialistului încă de la debutul relației este esențială; costul intrinsec al consultanței juridice este cu mult mai mic decât costurile generate de pierderile ulterioare.

În plus, întotdeauna este mai ușor să previi, decât să repari!

Post Author: Claudia Suciu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *