Site Loader

Nici când eram un simplu executant, nici cât timp am fost manager de linie nu am conștientizat atât de acut lipsa unei comunicări coerente în organizație ca atunci când am devenit unicul răspunzător al obiectivelor generale ale organizației, în calitate de director general. Comunicarea în organizații este o provocare continuă și indiferent câte canale de comunicare există, un sistem unitar nu poate fi creat în lipsa unor procese coerente și a unei instruiri corespunzătoare. Conștientizarea modului în care fiecare participant la proces comunică este, cu siguranță atât apanajul cât și responsabilitatea managerului, acesta din urmă fiind și cel care poate declanșa în organizație un curent de schimbare în acest sens.

Am colaborat cu organizații a căror obiective erau extrem de smart, bine transmise, cu procese bine implementate și cu proceduri de lucru clare și definite corect. Organizații în care informația se bloca în lipsa comunicării dar ce este cel mai grav, organizații în care oameni nou aduși nu reușeau să treacă peste senzația neplăcută de după induction, senzația că se află într-o pădure deasă în care ecoul nu se aude și orice zgomot nu se propagă mai departe de propria lor ureche.

“Nu reușesc să comunic cu cei din jur, e ca și cum eu aș scrie emailuri către server și acesta le păstrează pentru el” a fost unul dintre răspunsurile la chestionarul meu de stabilire a necesarului de formare în pregătirea trainingului din organizație. “Nu cer să fiu salutată când mi se trimite un email, dar măcar să înțeleg ce vrea adresantul, mi se pare de bun simț” – un alt feedback revelant …

“Mă sufoca ideea că mi se trimit, mie și multora din departament, emailuri în care ni se cerea în comun să facem o chestiune care putea fi făcută de fiecare dintre noi, însă nu se stabilea nici termenul și nici responsabilul. Evident că nici unul dintre noi nu o făcea, apoi eram admonestați verbal, toți”, este ceea ce am extras dintr-un interviu, ca motivație pentru părăsirea ultimului loc de muncă.

De ce nu comunicăm bine în organizație? Nu știm să folosim cuvintele în mod corect? Ba da! Nu știm să folosim regulile de ortografie și de sintaxă corespunzătoare? Cu siguranță că fiecare dintre noi am urmat aceleași cursuri de compunere, gramatică, logică în cursul anilor de școală. Și totuși comunicarea între participanții la procesul de comunicare în organizații suferă de cele mai multe ori, atât de lipsa corenței cât mai ales de lipsa unei rigori.

Când am organizat primul training de comunicare mi s-a părut că numai prezentarea lui în organizație va jigni participanții, colegi de ai mei – cum să le spui oamenilor că vii în fața lor să îi înveți să … comunice? “Hai, măi, Claudia, până și câinele meu comunică!” mi-a spus Octavian, unul dintre colegii care la acea vreme comunica în companie destul de … corect. “Credeam că în teambuilding venim să ne distrăm nu să facă ea pe deșteapta, de parcă noi nu știm să vorbim între noi” am auzit, suficient de tare să îmi tulbure primele momente ale trainingului, de la o alta colegă care a simțit nevoia să își împărtășească părerea încă de la început. Și cu toate acestea, convinsă că lucrurile stau așa cum simțeam și eu în organizație, am continuat să îmi “fac numărul” aducând colegilor pe tapetul ecranului proiectat, elemente de conștientizare a comunicării în organizație.

Ani mai târziu, colaborând cu diverși cursanți ai acestor seminarii de conștientizare a regulilor și funcțiilor comunicării în organizație, am simțit diferența – nu împărtășirea unor informații aduce plus valoare procesului de comunicare ci modul de percepție al efectelor comunicării defectuoase din organizație, aduse sub forma unei prezentări formativ-transformaționale este cheia schimbării. Managerii ar trebui să profite de avantajul pe care îl da o comunicare corectă și unitară și să își instruiască personalul – prima condiție a eficienței este cunoașterea cerințelor și așteptărilor iar modul în care acestea sunt comunicate și înțelese este esențial pentru rezultat.

Formarea profesională în domeniul comunicării nu ar trebui să fie o ultima soluție ci prima. Personalul trebuie instruit constant și seminariile de comunicare să fie parte din politica de motivare și recompensare a angajaților. Preocuparea managerului pentru rezultat este premisa iar comunicarea eficientă este cheia. Autoritatea, ierarhia, targetul, resursele, proiectele sunt elemente ale comunicării în organizație, elemente care pot aduce rezultate și fac diferența între eșec și succes.

Tu cum comunici cu oamenii tăi?

Post Author: Claudia Suciu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *